זאת השאלה שלי / רותי צפרוני

כלים לשיפור מיומנות שאלת שאלות

 

בליל הסדר אנו מסבים סביב שולחן החג ושואלים קושיות. בערב המיוחד הזה, אנחנו שמים את שאלת השאלות במרכז הבמה.

ובזמן שאינו חג?

האם ביום-יום  אנחנו נותנים מספיק מקום לשאלת שאלות?

האם אנחנו יודעים לשאול שאלות טובות? כאלו שמקדמות את השיח שלנו, שעוזרות לנו לקבל מידע , להבין סיטואציות ולשמור על תקשורת פתוחה וחיובית?

שאלת שאלות היא מיומנות חשובה בתקשורת. זהו כלי עוצמתי להעברת מידע, ללמידה והתבוננות, להקשבה ולהתפתחות.

השאלות יכולות להיות מופנות אל עצמי או אל אחר או אחרים.

אנחנו אומרים ששאלות טובות – מביאות תשובות טובות ואיכות גבוהה של מידע וערך. אנשים אוהבים לענות על שאלות – הן מעוררות חשיבה ויצירתיות, הן מאפשרות לאנשים לדבר על עצמם. גם אם אנשים מסרבים לענות לשואל- הם עונים לעצמם בראש והתקשורת נתרמת.

בואו נרחיב קצת בנושא-מהן השאלות, מה התפקיד שלהן, איזה סוגים שונים של  שאלות קיימים  ואיזה טעויות נפוצות נגרמות משימוש לא נכון בכלי.

 

מילות שאלה בסיסיות

  1. מה?

שאלה שפותחת אפשרות לבירור ואמירה חופשית, לזרימה של מידע. במיוחד כשהיא מנוסחת בצורה חיובית. שאלה שנתפסת כמקדמת ומאפשרת תקשורת נקיה ונטולת אג’נדה –

  • מה היית רוצה שיקרה עכשיו?
  • מה חסר כדי שנצליח לעשות מה שמבקשים מאתנו?
  • מה צריך לעשות כדי לקבל כאן כוס קפה?

 

  1. מי?

שאלה שמזוהה עם זהות. מטרתה של השאלה ליצור את המסגור והחיבור בין הדברים והפעולות ולסמן את כל מי שהושפע או יושפע מהם בעתיד.

שאלת ה”מי?” לרוב מאד ממוקדת ואינפורמטיבית.

  • מי האנשים שנבחרו לוועדה?
  • מי רוצה לבוא איתי לטייל עם הכלב?
  • מי אחראי כאן?
  1. למה?

שאלה שמחברת בין סיבה לתוצאה. שאלה שחושפת את נקודת המבט של אדם ומאפשרת הבנה עמוקה יותר לעולמו הפנימי, להשקפתו, לאמונות ולסיבות שמניעות אותו לעשיית מעשים וביטוי.

  • למה אתה לא אוהב את השיר הזה?
  • למה בחרתם את הצבע האדום והירוק לרהיטים שקניתם?

מעבר להיות שאלה זו מבררת מידע, יש בה גוון שיפוטי.  לרוב, כשאני שואל “למה” – אני מביא אמירה ביקורתית סמויה על מושא השאלה. במקרים רבים עצם השימוש במילת השאלה “למה” טומן בחובו אי הסכמה למשהו במרחב השאלה –

  • למה את לא באה היום למפגש? מעבר לרצון לברר את סיבת ההיעדרות יש כאן ביטוי לאי שביעות רצון ממנה.
  • למה אתה לא מתקלח אחרי שאתה חוזר מספורט? מעבר לרצון לכאורה לברר את הסיבה לדחיית הרחצה, יש כאן ביקורת על כך שהמקלחת לא התקיימה.

אם אנחנו רוצים להימנע  מביקורת , רצוי להיות זהירים בשימוש במילת השאלה “למה”.

  1. כמה?

שאלה כמותית. שאלת בירור ממוקדת שיכולה לשמש גם לכמות פיזית וגם לכימות  של רגש  או תחושה –

  • כמה הכורסא הזאת עולה?
  • כמה אנשים מתוכננים להגיע לליל הסדר?
  • עד כמה אתה רוצה לצאת לחופש במועד הזה? כמה זה חשוב לך?
  • עד כמה תתאכזב אם לא אצליח להגיע? כמה נורא זה יהיה?

 

  1. איך?

שאלה שחושפת פעולות ומבררת תהליך ודרך עבודה ,התנהלות או מחשבה. זוהי שאלת בירור מעולה בכדי להיכנס לעומקם של דברים  ולרדת לרזולוציות מפורטות.

  • איך אתה הולך להתמודד עם הדבר הזה?
  • איך זה שאת אף פעם לא באה למפגשים שהוועד מארגן?
  • איך תדע שהצלחת?

 

  1. מתי?

שאלה שעוסקת בהגדרת זמן – יכולה להיות בעבר, בהווה או בעתיד.  שאלה זו יכולה לבדוק נקודה מסוימת בזמן או להתייחס לפרק זמן נרחב המוגדר באופן עצמאי או בהשוואה למימד אחר בזמן.

  • מתי יהיה הזמן הנכון בשבילך להתחיל בדיאטה?
  • מתי את באה?
  • למתי קבעת את השיעור הראשון?

 

 

  1. איפה?

שאלה המתייחסת למקום. המקום יכול להיות פיזי ומוגדר , כמו מקום גאוגרפי / עיר או מדינה, מוסד מסוים וכד’. המקום יכול להיות יחסי למשהו , כמו למעלה, למטה, לפני, אחרי וכד’. המקום יכול להיות גם נקודת התייחסות כמו בית.

  • איפה הכי טוב לך? איפה הכי נוח?
  • איפה אתה הולך להשקיע את הבונוס המטורף שקיבלת בסוף השנה?
  • איפה את גרה?

 

סוגים עיקריים של שאלות ותפקידם

 

בכדי להיעזר בשאלות ליצירת תקשורת איכותית, עלינו להשתמש בהן בצורה מושכלת. כדאי לבחור לשאול שאלה שתצליח להביא לשיחה נקיה וזורמת.

לשם כך, בואו נעבור על  שבעה  סוגים עיקריים של שאלות ונבין מה התפקיד של כל שאלה בתקשורת בין הצדדים.  כך נוכל לתרגל ולבחור את השאלה שתקדם אותו בשיחה אל מול המטרות שלנו – יצירה ראשונית של תקשורת, השגת מידע, יצירת אווירה נעימה, בניית אמון, יצירת שותפות, כמיהה להקשבה, מענה לסקרנות, העצמה וחיזוק וכד’.

 

שאלה פתוחה

שאלה פתוחה היא שאלה שמזמינה להרחבה. שאלה שהתשובה אליה תהיה לפחות  משפט , אם לא פסקה שלמה. היא פותחת אפשרות לפירוט, להעמקה, לתהליך של שיחה. לרוב שאלה פתוחה מחייבת את המשיב לחשוב ולשתף בדעות ובמחשבות.

שאלה פתוחה תתחיל לרוב ב”מה?” או ב”איך?” או ב”למה?”.

נשתמש בשאלות פתוחות כשאנו רוצים לעודד שיחה וגם כשאנו רוצים להעביר את  משקל השיחה לצד השני.

  • איך היה השבוע שלך?
  • מה התוכניות שלך לחופשת הפסח?

 

שאלה סגורה

שאלה סגורה היא שאלה ממוקדת שהתשובה עליה מסתכמת במילה או שתיים. זוהי שאלה אינפורמטיבית  לרוב, שהתשובה עליה סוגרת את חילופי הדברים ואינה משאירה פתח לשיחה.

התשובה לשאלה סגורה יכולה להסתכם ב-“כן” או “לא”. במקרים אחרים יכולה התשובה להסתכם במשפט אחד קצר-

  • האם את אוהבת את ההזמנה שקיבלת? ( כן/לא)
  • באיזה שעה אתם מתכוונים להגיע לארוחה הערב? (…20:30)

אנו משתמשים בשאלות סגורות כשדרוש לנו מידע ממוקד ורלוונטי.

הן שאלות טובות לפתיחה בשיחה, להיכרות, הן שאלות קלות למענה והן מניבות מידע מיידי.

שאלת השוואה

שאלה זו מייצרת השוואה לנושא אחר, או לאירוע , או לכל דבר אחר רלוונטי. ההשוואה מעניקה משמעות נוספת ופותחת אפשרות חדשה לחשיבה .

אנו נשתמש בשאלת השוואה כשאנו רוצים להביא לשינוי בהתייחסות, ליציאה מקיבעון ועקשנות ולהיפתח לאפשרויות אחרות.

  • – אני אף פעם לא אצליח לעשות 20 שכיבות שמיכה…… השאלה- לפני שנה הצלחת לעבור את המבחן במתמטיקה שהיה לך נורא קשה. יכול להיות שזה דומה?
  • – כשאני מתעצבן אני מאבד שליטה ולא יכול לעשות כלום ……..השאלה – עצבים זה ביטוי לרגש. גם שמחה זה רגש. איך אתה מצליח לשלוט בשמחה?

שאלה חיובית/מעצימה

שאלה זו באה להניע את הנשאל לעשיה תוך יצירת אווירה חיובית והסכמה כללית.

שאלה זו מנוסחת במטרה לייצר הסכמה שתביא לחשיבה חיובית שתשחרר תקיעויות ותניע לאפקטיביות ושיתוף פעולה. ניסוח השאלה בצורה חיובית מסייע לייצר מציאות חיובית אצל הנשאל ומכאן בניית המוטיבציה לפעולה.

בשאלת השאלה אנחנו מכוונים למה “כן” ונמנעים ממה “לא.”

  • אני מבינה שזה קשה לך, אבל האם תהיי מוכנה לנסות את זה שוב?
  • תרצה לבוא איתי לקניות ולעזור לי? במקום שאלה כמו –את יכולה לקום מהטלוויזיה ולבוא איתי לקניות?  אנו מכוונים למה כן (קניות) ולא למה לא (וויתור על הצפייה בטלוויזיה)

 

שאלת “אילו”

שאלת “אילו” מייצרת מציאות אלטרנטיבית מדומה ומפנה את המיקוד של הנשאל למצבים היפותטיים. בדרך זו  מתאפשר לנשאל לצאת מגבולות החשיבה הרגילים שלו ולהתנסות בחשיבה “מחוץ לקופסא”.

נשתמש בשאלות “אילו” כדי לשחרר תקיעות, כדי לייצר חשיבה משותפת, כדי לעודד יצירתיות ורעיונות חדשים ובכדי לעקוף התנגדויות.

  • אילו התקבלת ללימודים בכל המקומות שהגשת – איפה היית רוצה ללמוד?
  • אילו לא הייתה לך מגבלה כספית- לאן היית בוחרת לנסוע לחופשה?
  • אילו היו מבקשים ממך לארגן לו מסיבת שחרור- מה היית עושה?

שאלה רטורית

בשאלה רטורית התשובה נרמזת בשאלה וטמונה בתוכה. השואל , בעצם אינו מצפה  לקבל תשובה. שאלה רטורית היא בעצם אמירה מנוסחת בצורת שאלה שמטרתה למשוך את תשומת ליבו של הנשאל לכאורה.  שאלה רטורית מעוררת חשיבה אצל הנשאל ומאפשרת לו לבנות התייחסות לאמירה.

שאלה רטורית בעצם אינה באה לייצר שיח אלה לעורר חשיבה ולעיתים רתימה של הצד השני וגיוסו לכיוון מסוים.

לעיתים אנו עושים בה שימוש כשעמדתו של הצד השני אינה ברורה לנו ויחד עם זאת אנו רוצים למזער סיכון לעימות או אי הסכמות.

  • מה אתה חושב שאני? איזה טמבל שאפשר “לעבוד” עליו? (=דע לך שאני מבין לגמרי מה קורה פה)
  • אנחנו ממש לא רוצים ללכת לאירוע הזה, נכון? (=אני לא רוצה ללכת ומנסה לשכנע גם אותך לוותר)
  • תגידי, נראה לך שכסף גדל על העצים? (=תפסיקי לבזבז כסף)

 

אז מה היה לנו?

בעזרת שאלת  שאלות אנו יכולים לשפר את התקשורת שלנו. השאלות מעוררות חשיבה ורותמות למעורבות גבוהה יותר בשיח ובתקשורת. השאלות מעלות את רמת המחויבות של הצדדים אחד לשני ולתכנים המדוברים.

אנו יכולים להשתמש בשאלות גם כדי להשפיע על הצד השני בשיחה וגם כדי להעביר מסרים ולהשפיע על החלק שלנו בשיחה. העלינו כאן מגוון דרכים ואפשרויות- נסו לבחור את  המתאים לכם ולהתנסות.

כשאנו רוצים מידע ממוקד – נשתמש בשאלות סגורות.

כשאנו רוצים לפתח שיחה, להעמיק ולהרחיב – נחשוב על שימוש בשאלות פתוחות.

כשאנו רוצים להניע את הצד השני לפעולה או לחשיבה – ננסה שאלות חיוביות/מעצימות

כשאנו רוצים לסייע לצד השני לשחרר תקיעות ולעקוף התנגדויות – ננסה  שאלות השוואה

כשאנו רוצים להביע את דעתנו ולייצר סביבה הסכמה וגיוס – נשתמש בשאלות רטוריות.

כשאנו רוצים להימנע מהעברת ביקורת נשתמש במילת השאלה “מה” וניזהר מהמילה “למה”.

נקפיד לבחור את מילת השאלה שתקדם את האווירה שאנו רוצים לייצר בשיחה ותאפשר לנו ערוץ תקשורת פתוח ופעיל ונאמנות למטרות שלנו.

צור קשר

ההודעה נשלחה בהצלחה
ההודעה לא נשלחה, אנא נסה שנית