ביקורת בשבעה צעדים / רותי צפרוני

אף אחד לא אוהב לקבל ביקורת.

ביקורת היא תהליך של שיפוט והערכה שמכיל בתוכו חוות דעת שנתפסת כשלילית- על הביצועים שלנו, על היכולות שלנו, על האמירות שלנו, על מי שאנחנו.
כשמופנית כלפינו ביקורת, מעבר למסר – אנחנו נוטים לחוש חשופים ופגיעים. האוטומט שלנו מחבר אותנו למרחב של חולשה ואנחנו לא אוהבים להיות שם.

יחד עם זאת, לביקורת יש תפקיד חשוב.
הביקורת יכולה להראות לנו מה שאנחנו לא רואים לבד.
הביקורת יכולה לגרום לנו לחזק “שרירים חלשים”. להשתפר. לתקן. לעשות טוב יותר.

יש לנו נטייה לא להקשיב לביקורת. להתנגד לה. להיעלב ממנה ולדחות אותה.
פעמים רבות ההתנגדות הופכת אקטיבית ומתרגמת לקונפליקט ממשי.
בכדי להימנע , חשוב לדעת איך להעביר ביקורת.

כדי שביקורת תהיה אפקטיבית והמסר שהביקורת רוצה להעביר ייקלט, עלינו  להעביר אותה בצורה מותאמת.
מעביר הביקורת, מוזמן להיעזר בשבעת הצעדים הבאים , בכדי לגרום לצד השני להיות קשוב למסר הביקורתי שברצונו להעביר. ביקורת מותאמת משפרת מאד את הסיכוי להצליח להניע שינוי.

הצעד הראשון
נשאל את עצמינו- האם הביקורת אכן נחוצה?

מה המוטיבציה שלנו להעברת הביקורת? האם היא לקדם את המטרה המשותפת או את עצמינו?
נעביר ביקורת רק אם היא נחוצה לקידום מטרה או מטרות משותפות.

המוטיבציה להעברת הביקורת אינה יכולה להיות הרצון להשמיע את עצמינו, אלה להטיב עם הצד השני.

הצעד השני
להפוך תלונה לבקשה

מאחורי כל תלונה מסתתרת בקשה.
הביקורת מושתתת על תלונה. חשוב למקד את הבקשה שעומדת מאחורי התלונה.
כשנעביר ביקורת לא נתמקד בלהגיד את כל מה שלא עובד לנו, (נגיד את זה בקצרה ובענייניות) אלא נציע ונכוון מה כדאי לעשות יותר טוב ובאיזו דרך.

הצעד השלישי
לא לתת ביקורת/מחמאה כללית

ביקורת או מחמאה כללית פחות תורמת. היא צובעת מרחב שלם ועשויה להוביל לקצרים בתקשורת בשל פרשנויות שונות.
חשוב להיות ספציפיים ומדויקים.
חשוב לפרט ולהדגים בצורה ממוקדת את הדברים הנאמרים.

הצעד הרביעי
לא נותנים ביקורת במהלך עימות

ביקורת אפקטיבית נאמרת כשההקשבה של הצד השני במיטבה.
בזמן עימות רמת ההקשבה נמוכה .מעבר לכך, עימות לרוב מייצר עמדת התגוננות ובמצב זה, ביקורת תלבה את היצרים ותגרום  לפער תקשורתי קשה לגישור.

 הצעד החמישי
לא מותחים ביקורת בציבור

כאשר אנחנו מעבירים על מישהו ביקורת בנוכחות אנשים נוספים, האגו נכנס לפעולה וההגנה עליו מונעת מהאדם להתמקד בנאמר.
חשוב ביותר לתת ביקורת בסביבה ובעיתוי נכון.

הצעד השישי
ביקורת אפקטיבית לעולם תופנה אל המעשה  ולא אל האדם

חשוב למקד את דברי הביקורת במעשה, או בהתנהלות או בגישה  של האדם ,שאינם נראים לנו ולא באדם עצמו. אופן זה מאפשר למושא הביקורת לנהל בצורה טובה יותר את הרגשות בסיטואציה ולהיות פנוי להפנמת הנאמר.

הצעד השביעי
התייחסות לרמת הקרבה בין מעביר הביקורת למקבל הביקורת

ככל שהקרבה בין מעביר הביקורת למקבלה גדולה יותר, כך הביקורת יכולה להיות יותר פוגעת.

בסביבת אנשים שקרובים אלינו, אנחנו מרגישים הרבה יותר נינוחים וחופשיים למתוח ביקורת. לכן, לא תמיד אנחנו מקפידים על הצורה בה הביקורת נאמרת.
חשוב לזכור שקבלת ביקורת מהאנשים הקרובים אלינו היא הרגישה ביותר, כי היא נתפסת כאותנטית ברמה הגבוהה ביותר. חשוב להיות זהירים דווקא במקרה כזה, ולבחור את הדרך המתאימה .
ברגישות, בדגש על עיתוי, מיקום ובחירת שפה מאפשרת.

ביקורת יכולה לבנות.
ביקורת יכולה להרוס.
מי שבוחר להימנע מביקורת , בשל החשש מהמחירים הכבדים שתגבה – בוחר בבינוניות.
נכון. יש מקרים שבהם יש מקום לוותר על ביקורת. אבל לא תמיד.
כשיודעים איך להעביר ביקורת, אין צורך לוותר על מה שרוצים להגיד.

השקעת מחשבה ,קצת תעוזה  והתייחסות רגישה לשבעת הצעדים תמזער מחירים ותאפשר תקשורת משמעותית והזדמנות לשיפור וצמיחה.
מוזמנים לנסות.

תודה מיוחדת לביתי רותם.
המאמר נכתב בהשראת הרצאה שהעבירה לפקודיה בצבא.

צור קשר

ההודעה נשלחה בהצלחה
ההודעה לא נשלחה, אנא נסה שנית